Bye Bye sydney!

Igår hade jag nog min värsta dag på mycket länge..

Vi vaknade upp på vårt Hotell och klockan var 06.00.. Tove och Vanessa va så pigga så
de var tvugna att gå upp och gå en promenad runt i kvarteret.. men jag sov vidare till kl
var 07.00 sen gick det inte mer. Yetlaggad som man är.. Vi gjorde oss redo för att gå
ner och äta en god hotellfrukost. Den kostade 7 dollar som vi snällt betalade i
receptionen. När vi klev in i frukostmatsalen insåg vi att detta kommer inte att vara
som vi förväntat oss.. Mannen som antagligen var ägare kom fram och visarde stolt
upp vattenpumpen.. -"Here you have hot water for your koffie and te, Help yourself!"
vi tittade på varandra och sen på honom..
var är den varma maten tänkte vi :) fukosten bestod av ljust bröd, en rost, smör,
marmelad, neskaffe, te, flingor, mjölk, juice.. ja typ det.. besvikna som vi var bad
vi om pengarna tillbaka och gav oss ut i Sydneycentrum för att hitta en god frukost..
ja.. det blev ingen nyttig en.. men vi fick mat i magen i alla fall ..

Efter detta gick vi tillbaka till hotellet och packade för att sedan gå ner till bilbutiken.
Killarna här hade sagt att vi kune ha våran packning oss dem tills att bilen vi köpt var klar.
Detta skulle handla om ca 5h. Under tiden som bilen blev klar skule vi återigen ge oss ut
på stan för att hitta en kamera till Tove. Detta va lättare sagt än gjort.
Vi fick till slut på en kamera efter många om och men och det slutade
men en Canon EOS 1000D (systemkamera).. oj va avis jag va.. Vill me ha!!

Men men .. kl 15.00 va vi tillbaka hos killarna i bilbutiken och det visar sig då att bilen
inte är klar och killarna titta lite nervöst på varandra och förklarar att den snart är klar
och vi skall bara vänta ett litet tag till.. Det tar låång tid och tillslut inser vi att vi kommer inte
att kunna köra hela vagen till Byron Bay denna dagen, som planerat. Vanessa får här ett
litet nervöst sammanbrott och funderar på att ta flyget dagen där på istället..
men efter att jag pratat med en trevlig backpackerexpert i grannbutiken fick vi
 lite tips om var vi kunde stanna på vägen och hur vi skulle ta oss dit. Detta handlade
om en bilfärd på ca 2h.. Detta känndes ok . När vi väl fick bilden är jag rätt nervig på grund
av att det är sjuuukt mycket bilar inne i Sydet och trafiken är
inte att leka med. Alla som känner mig vet även att jag OFTA ha panik när vi kör inne i
en storstad trotts att jag bara sitter brevid. Jag lyckas tillslut att övertala en av killarna
att köra vår bil (med oss i) ut från syndey så vi bara behöver köra på motorvägen hela tiden..
och så övertalade jag kille nr2 (Bruno från Frankrike) att köra en annan bil bakom så att kille
nr1 kunde komma tillbaka igen.. :) Detta gcik dom med på så vi kom änligen iväg. Så va det
Toves tur att köra (första gången i vänstertrafik och i storstaden Syndey) och jag placerades i baksätet...

Denna bilresa, trotts att Tove en en duktig bilkörare var den VÄRSTA turen jag varit med om..
FY FAN säger jag bara .. bilar ÖVERALLT och kaos.. (utan att veta helt vart vi skulle) ni fattar ju..

När vi väl hittar fram till vårt mål så hittar vi ett hotell som verkar super bra så vi gcik in och
kolla läget.. Shoal bay resort & spa (LInk) hette detta hotell och det va lika fint som det verkade.. puhh!!
tog en låång dusch och vilade en stund för att sen gå ut för att käka. Då visar det sig att restaurangern
stängt och det fick bara en torr och fet pajbit kvar att köpa. hopp... jaja det va väl ok ändå tänkte vi.
(vi lever ju iaffafall tänkte jag).
Vi hamnar sedan på ett fjortisuteställe och alla är KANAAADA. Detta ställe stänger kl 24.00 och då
skulle det gå en buss till ett annat ställe.. dit hänger la vi me såklart.. två vilsna tjejer på en buss
tillsammans med 50 fulla australienarepå 19-20 bast.. (Tove palla inte och gick och la sig ) när vi
väl kommer fram visar det sig att det är members ONLY! suck.. vi försökte verkligen men det va omöjligt..
och fick ta en taxi hem igen.. såhär i efter hand va vi inte så bittra för det för det blev en mysig kväll på
ballen istället :) Dagen där på va vi ute och kolla läget.. detta va första gången jag verkligen fatta vart
vi va på väg och vart vi va...
                    
                    


Sen bar det av igen.. mot Lismore i vår bild som numer heter Bruno..

Hej å hå.. tillslut kännde jag mig säker och kunde tillslut byta plats med Vanessa och satt i framsätet!!
duktig flicka är jag :) trotts att jag ibland fick hålla för ögonen och öronen.. men det gick bra tills att det va
ca 10 min kvar.. Vi tog en genväg till Lismore som gick på en lantväg mellan en massa stora fält..
som sagt 10 min kvar blir Vanessa kissig och MÅSTE ut.. så vi stannar.. olyckligt nog stänger Tove
av bilen.. som sen INTE VILL STARTA IGEN!!! där står vi.. bäcksvart, ösregn, inte ett hus, inte en bil, inte en levande varelse så lång ögat når.. OH MY GAAADD!!!!

Där satt vi........................................................... 20 låånga minuter...........

tills att den kom en kvinna som vill hjälpa oss... först vågar inte Tove gå fram till bilen ens (kvinnans)
då vi inte vet va det är för människa som stannat.. kunde ju varit en massmördare me en motorsåg
eller vad som helst.. men snälla vänner som jag och Vanessa är så börjar vi höja rösten och säger
-" gå fraam då" ! förlåt Tove.. haha .. men efter ett tag fick vi fram starkablar. Alla tittar på varandra..
-"vem kan" ? svart till svart och rött till rött eller rött till svart och rött till svart ?? hmmmm kvinnor alltså..
pinsamt :D

Vi fick till slut igång bilen me hjälp av .......... en man..... hennes man fick komma till platsen..
men vi va glada ändå.. vi är bra på andra saker!!

När vi kommer in till Lismore blir vi guidade in på området och vi kommer fram till vårt boende.
"Orion Callage". En tysk man vi namn Lars kommer fram.. mannen är även rakad på ena sidan av
huvuet,(saken är att han har hår på ryggen och i nacken så man ser precis hur rakaparaten gått, haha)
för korta byxon och smutsiga vita gymnastikisar.. han och jag hade ju en riktig connection redan från
första börja tyckte han för han hette ju Lars.. och jag heter ju Larsson......... Jag, Vanessa och Tove
 tittar åter igen på varandra.. -"Herregud" säger jag och tittar upp mot himlen.. :)Vi tjejer får även reda '
på att vi får bo i samma korridor.. tjoho tänkte vi efter allt..

Håll i er nu.... När vi kommer in i korridoren möts vi av en stinkande vägg.. snuskigare ställe får man leta efter!!
vardags rummet, kök, dusch och toa skulle vi dela på (tillsammans me de andra
som kanske skulle komma) tänk er de värsta och snuskigaste hostellet ni kan tänka er ..
och dubbla detta x10.. mögel, mögel och mögel.. bakterier, (antaligen bedbugs, löss, möss, råtter)
utanför ligger det soper på gräsmattan och även ett par använda trosor som ligger utanför
vår ytterdörr.. det va även svinkallt här inne + att det fortfarande regnade ute.. under tiden
Lars gick omkring och visare skiten så knde vi inte annat än skratta åt situationen.. har kan
man inte bo.. nooo waay!!

men vi lät honom tro detta och han gav sig ut för att leta värmefläktar,kuddar, täcken som inte
heller fanns så lågt ögat nådde plus att klockan nu va 24.00 och allt va stängt.. va tänkte skolan
egentligen ?? sjukt!! dessutom ligger hyran på ca 4700 kr i månaden(!!)..

vi tog en massa bilder på eländet och här har ni smakprov på detta.. enjoy ...
                        
                         
                                                    
etc etc etc .. kolla ma Facebook för mer bilder ..


Vi flydde fältet och gav oss ut på jakt efter mat och sovplats. Vi va hungriga, trötta och besvikna..
och i den situationen undrar man ju om skolan håller lika dålig standard.. hoppas inte...

Men vi tröstade oss med att om skolan är dålig så drar vi till Byron och bor där i ett par månader och
åker hem i tid till att skolan börjar hemma i Sverige.. inte värre än så ..

Efter att vi försökt på flera olika hotell, motell och hostell utan resultat är kl 02.00.. suck..

jag gjorde mig typ redo att sova i vår bil ( som även den är relativt snuskig men bättre än Orion)

vi gjorde ett försök till och på detta motell öppnade en äldre dam.. -"förlåt att jag stör såhär mitt i natten"
säger Vanessa.. då säger kvinnan -"förlåt för att du får stå där ute i regnet" säger den gulliga tanten
som heter Wendy. Vi fick ett rum och sov i våra sköööna sängar inom 15 minuster.. tack Gud...


Så nu efteråt så är detta den värsta dagen i mitt liv..

Idag har Wendy ringt sina kontakter åt oss och vi har varit och kollar på ett ställe som vi ska bo på..

Tack Wendy!!

Hostellet som vi kollat på är super fräscht.. vi kommer dock få dela rum till en början. Rummet är
rätt stort så det är ok för ett tag.. känslan här är som på ett grekiskthotell typ.. detta på grund av
poolen vi har och egen stoor grill och mycket grönska i trädgården.. känns ok . . vi flyttar dit imorgon
(22/6).. sitter nu och skriver på motellet utan internet så jag lägger upp detta imån.. (
då vi har internet på vårt nya rum)

är sjukt stolt över mig själv... jag har tagit mig igenom detta.. nu kan det inte bli värre..


peppar peppar..


Kommentarer
Postat av: mE

Här hemma är det fler som är stolta över dig/er, men det vet du väl redan hoppas jag!! Bra jobbat!!!Vilket äventyr men ibland är det nyttigt med motgångar - i lagom mängd......

Puss

2009-06-23 @ 13:02:02
Postat av: Kariin

guuud vilka härliga bilder...asså de första, de andra va inte nått jag skulle vilja va i närheten av!

Mer bilder gumman!

Puss puss

2009-06-24 @ 10:07:21
URL: http://somethingileft.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0